10 tips voor een duurzame 2e helft van je carrière (deel 1)
19 maart 2018 - 22:45, door , in 4Columns, Comments off

1. Richt je op waar je goed in bent
Organisaties zijn piramides, dus hoe verder je stijgt in de hiërarchie, hoe groter de concurrentie. Meer bovenin wil je daarom vooral concurreren op waar jij het allerbeste in bent. Tip: Maak via zelfonderzoek en mensen die jou goed kennen een lijst van je 5 sterkste punten. En vertaal die vervolgens naar concrete organisaties en rollen waarin zo iemand het verschil kan maken. Zit jouw huidige positie hier nog wel bij?

2. Omzeil je zwakke plekken
Vaak is te voorkomen dat je in een situatie komt waarin je niet goed op je plek bent. Bijvoorbeeld: iemand die niet kan verkopen hoeft niet in sales te gaan of iemand die politiek niet zo handig is …etc. Maar doe dat dan ook! Tip: Stel vast wat je 3 zwakste punten zijn en zorg dat je daar bij je volgende carrièrestappen omheen laveert. Maak het jezelf gemakkelijk.

3. Er is altijd iets te ontwikkelen
Want ook jij hebt vast je tekortkomingen – meestal in het verlengde van waar je juist heel goed in bent – waar je niet omheen kunt. Daar zul je dus mee moeten dealen. Tip: Ontwikkel die zwakke punten zodat ze je succes niet meer in de weg zitten. Dat gaat via een vast patroon van zien, erkennen, begrijpen, herkennen, ontdekken en oefenen. En de ervaring leert dat je dat bijna niet alleen kunt.

4. Doe wat je leuk vindt
Iedereen snapt dat je gemiddeld beter presteert wanneer je iets doet waar je blij van wordt. Maar wat is dat eigenlijk? Er zijn zo veel dingen die je leuk vindt, maar hoe kom jij er achter wat jou werkelijk drijft? Tip: Gebruik bij voorkeur een analytische tool om het ‘zachte’ gebied van motivatie en emotie ‘hard’ te maken. Ik zweer bij het Motivatiekompas.

5. Wees proactief en focus
Omdat carrièrekansen zich verderop in je carrière vaak minder aandienen dan in het begin, zul je er zelf achteraan moeten. En om daarbij niet als een Don Quichot je energie te verspillen wil je liefst vooraf bepalen wat je zoekt en hoe je daar gaat komen. Tip: Maak een plan en schrijf het op. Alleen zo worden je intenties concreet, kom je gericht tot actie en kun je het resultaat goed beoordelen.

Wordt vervolgd… Maar wil je echt weten hoe 4C je kan adviseren en begeleiden bij het kiezen, plannen en activeren van de 2e helft van je carrière? Laten we kennismaken!

Comments are closed here.